Bogens forord
Der er så mange ting, vi gerne vil lære og vise vores børn, og som vi gerne vil opleve sammen med dem. Det er et overvældende projekt, og det er svært at beslutte sig for, hvor vi skal begynde, og hvad projektet egentlig ”bør” indeholde.
Vi tager børnene med rundt i verden for at vise dem lange, hvide sandstrande, høje bjerge, smukke kunstskatte og arnesteder for historiske begivenheder. Men imens vi viser dem den store verden, glemmer vi indimellem at dykke ned i den nære del af den. Det er synd, for den er mindst lige så spændende og fortæller dem, hvad de kommer af, og hvilke øjne de ser på det hele med.
Den barndomssommer i 1980’erne, hvor mine forældre overvejede, om turen skulle gå til Lombardiet eller Bornholm, valgte de at tage på bustur til Tejn og præsentere mig for Hammershus, Dueodde, Ekkodalen og Østerlars’ rundkirke. Det mente de, at jeg først og fremmest ”burde” kende. For hvorfor se Gardasøen før Opalsøen? Den beslutning er jeg dem taknemmelig for. Jeg har været i Italien en hel del gange siden i alskens andre sammenhænge og kun på Christiansø den ene – men det var nok til at sætte Ertholmene på listen over steder, jeg skal vise mine egne børn. Og nok til, at jeg siden har vidst, hvad jeg skal svare i en krydsogtværs eller et slag Bezzerwizzer, når spørgsmålet går på Danmarks østligste punkt. Som barn har jeg også besøgt stort set alle landets kongeslotte, Ærø og Samsø og Dybbøl Mølle, og jeg har set det lille rådhus i Ebeltoft og Ejer Bavnehøj i Midtjylland, dengang den blev betragtet som landets højeste punkt. Det har givet mig skønne minder og noget at koble en masse sjov, skæv og relevant viden op på.
Jeg håber, at mine egne døtre en dag kan sige nogenlunde det samme.
Da coronavirussen lukkede grænserne og verden i 2020, fik vi alle chancen for at genopdage, hvad det er, Danmark kan og er. Vi blev mindet om, at det er ganske meget og helt specielt. Nogen af os opdagede måske også, at vores viden om kongerækken er blevet lidt rusten (men faktisk ikke er spor støvet), eller vi blev overraskede over enkelte provinsbyers nøjagtige beliggenhed og over, at verdens største kalkgruber, verdens ældste forlystelsespark og en del af verdens største tidevandsområde ligger netop her i lille Danmark. Det samme, viste det sig, gør en af verdens største bro- og tunnelkonstruktioner, flere internationalt betydningsfulde kunstsamlinger, et af de ældste åbne museer og flere af verdens bedst bevarede moselig. Så ved vi også det, når vi bliver spurgt, om vi vil hjælpe med en 4. klasses skoleopgave.
Man kan diskutere længe – både med andre og med sig selv – hvad der er essensen af Danmark og danskhed. Hvad er de vigtigste steder, dem, som ungerne ”skal” se og kende? Man kan også sagtens vælge bare at tage afsted på opdagelse i Møgeltønder og Middelfart, på Mors, Møn og i Maribo, danne sig en mening – og justere den igen – undervejs. Der er mange svar og ingen facitliste. Men fordi der er så meget at opleve, kan det være rart med lidt hjælp til, hvor man kan begynde. Det er tanken bag denne bog.
På de næste sider får I mit bedste bud på 70 steder, der måske kan være med på jeres dannelsesrundrejse i vores fine land. Jeg siger ikke, at I er færdige med hverken danmarksmission, opdagelser eller opdragelse (eller vinder næste Trivial Pursuit-dyst), når I har været bogens steder igennem. Men jeg vil tillade mig at påstå, at I så helt sikkert kan være jeres indsats og kendskab til Danmark bekendt (og vil score betydeligt flere oste!). Jeg gætter også på, at I undervejs vil støde på flere steder og få inspiration til meget mere, som I kan opleve sammen og fortsætte missionen med.
Rigtig god fornøjelse.
Else Marie Lehman